perjantai 3. helmikuuta 2017

Nuoret urheilijat ovat ihan pihalla!



Vähän aikaa sitten tein niinkin rohkean vedon, että yritin antaa vinkkejä kanssaurheilijoilleni. Silloin aiheena oli vammat, ja fyssari vs. lääkärit. Mielestäni tuntuu vähän hölmöltä, että minä, 21 vuotiaana räkänokkana alan jaella elämäviisauksia. Minähän en oikeasti tiedä urheilusta yhtään mitään. Ja sepäs onkin päivän vinkkini nuorille urheilijoille. Tajutkaa että olette ihan pihalla! Sillä tavalla voitte kehittyä.

    Miettikääpä itse. Oletteko koskaan kuulleet uransa lopettanutta urheilijaa sanovan, että kaksikymppisenä oltiinkin tietämyksen huipulla. Tai vaikkapa eläkeläistä joka sanoo, että hän olisi kaksikymppisenä tehnyt pelkästään fiksuja päätöksiä. Luultavasti ette ole kuulleet tällaisista tapauksista. Minä en ainakaan ole. Koska näinhän ei ole. Ihminen ei ole fiksuimmillaan parikymppisenä. Ihminen viisastuu elämänkokemuksen myötä, ja virheistänsä voi oppia paljon. Ja paras tapa oppia, on se, että tajuaa että on jotain opittavaa!

     Minä yritän nykyään välttää sellaista tilannetta, että olen 100% varma siitä, että tiedän jotain. Tämä on mielestäni hyödyllistä, etenkin urheilussa. Luulen kuitenkin olevani varma joistain asioista, mutta olen kuitenkin valmis kyseenalaistamaan niitä. Varma tieto on sillä tavalla ongelmallinen, että sen kumoaminen on vaikeaa. Tämä on todella hankala tilanne urheilussa. Etenkin nuoren urheilijan kohdalla on luultavaa, että hän tekee virheitä harjoittelussaan. Mutta virheitä on vaikeaa muuttaa, jos kyseinen urheilija on liian vakuuttunut oman tekemisensä täydellisyydestä. Lopputuloksena on luultavasti huono tulos tai/ja loukkaantuminen.

    Otetaan konkreettinen esimerkki. Maapallo on pallon (oikeastaan geoidin) muotoinen. Se on siis pyöreä. Ennen luultiin, että se on litteä kuin pannukakku, mutta nykyään tiedetään, että se on pyöreä. Tässä kohtaa olisi vaikeaa tulla selittämään minulle, että maapallo onkin neliskulmainen. En uskoisi tällaista pätkääkään. Ei auttaisi edes, vaikka minulle annettasi todisteita siitä, että se on neliskulmainen. En uskoisi, koska minullahan on todisteita siitä, että se on pyöreä!

     Mutta mitä todisteita minulla oikeasti onkaan? No aivan aluksi minulle on kerrottu, että se on pyöreä. Ja kyllähän jo se nimi, ”maapallo”, paljastaa minkä muotoinen se on. Ja olen jopa nähnyt piirrettyjä kuvia pyöreästä maapallosta. Ja sitten olen myös havainnut, että on olemassa sellainen ilmiö kuin taivaanranta. Ja minulle on selitetty, että tämä varmistaa planeettamme muodon geoidiksi.

    Enhän minä millään voi olla varma siitä, että maapallo on pyöreä. En ole koskaan esimerkiksi nähnyt maapalloa avaruudesta käsin. Mutta välttääkseen hullun paperit, on kuitenkin fiksua kulkea valtavirran mukana tässä asiassa. Eikä minulla ole aikaa eikä haluja lähteä yrittämään kumoamaan sitä väitettä. Mutta sen sijaan urheilussa kannattaa toimia toisin. Koska jos sinä olet ensimmäinen joka tajuaa, että maailma onkin neliskulmainen, ja muut luulevat sen pyöreäksi, niin sinulla on kilpailuetu muihin. Jos olet ensimmäinen, joka tajuaa jotain mullistavaa, niin tuloksena voi olla mitali! Siksi kannattaa kyseenalaistaa kaikkea mitä sinulle kerrotaan urheilussa!

    Urheilu on todella monimutkaista. Kaikki eivät tämän tajua. Etenkin Ilta Sanomien keskustelupalsta on joskus surkuhupaisaa luettavaa. Siinäpäs kerrotaan totuuksia, miten niitä olympiakultia voitetaan. Harmi vaan että näiden kommenttien kirjoittajat eivät valmenna. Mistäköhän sekin johtuu…

     Mutta kuten sanoin. Urheilu on todella monimutkaista. Kukaan ei esimerkiksi tiedä miten minä voin (tai joku muu voi) heittää 80m. On vaan arvauksia. Jotkut arvaukset ovat hyviä, jotkut huonoja. Jotkut arvaukset sopivat juuri minulle, mutta ei minun kilpakumppanille. Asia voi myös olla ihan päinvastainen. Tässä viidakossa pitää sitten löytää se itselleen sopiva tie huipulle. Tästä syystä pitää jatkuvasti miettiä, jos voisi tehdä jotain toisella tavalla. Voinko tehdä asioita vielä paremmin?

    Viimeistään yliopistoon astuessani tajusin, minkälaista lottoa urheilu on. Vaikkakin olen vaan tehnyt pienen pintaraapaisuun tieteelliseen maailmaan, niin totuus on iskenyt silmille. Tutkittu fakta on toki luotettavaa. Kunnes joku muu tutkija keksii, että eihän se alkuperäinen fakta pitänytkään paikkansa. Ja on myös paljon fysiologista mitä ihminen ei kerta kaikkeaan tiedä tai ymmärrä. Ja sitten jos joku tutkija tekee jonkun hienon löydön, niin hänen on todella vaikeaa saada viestiä kentälle. Koska toisessa päässä on kasa jääräpäitä (valmentajia/urheilijoita) jotka tekevät asioita niin kuin aina ennenkin. Tutkija pitäköön tunkkinsa!

   Itse katson omaa urheiluani nykyään seuraavalla tavalla. Yritän tehdä asioita pitkäjänteisesti, ja luottaa prosessiin. Jatkuvia äkkinäisiä suunnanmuutoksia ei kannata tehdä. Koska urheilu on pitkäjänteistä puuhaa. Yritän kuitenkin jatkuvasti kuunnella eri näkökulmista tulevia mielipiteitä ja tietoja urheilusta. Sitten vertaan niitä, ja katson jos on syytä tehdä pieniä korjauksia harjoittelussa. Tiedettä pitää myös seurata, jotta ei jää jälkeen jostain uudesta mullistavasta tiedosta. Mutta sitäkin pitää kyseenalaistaa. Sopiiko tämä uusi tieto minulle?

    Olisi toki helpompi kuunnella vaan yhtä valmentajaa/fyssaria/mielipidettä. Mutta kun urheilu ei valitettavasti ole yhden totuuden ala. Vaan monista pienistä mielipiteistä ja faktoista voit onnistuessasi rakentaa hyvän kunnon. Tämä ei ole helppoa, mutta kannattaa yrittää. Kuuntele kaikkia, mutta tottele ainoastaan itseäsi!

     Minulla on nykyään jatkuva tavoite. Tämä tavoite syntyi kolmen vuoden loukkaantumiskierteen aikana. Tavoite on, että haluan joka syksy taputtaa itseäni olkapäälle ja sanoa: ”Hyvä Fredrik. Vuosi sitten olit ihan pihalla, mutta nyt tiedät jo vähän enemmän”. Jos pystyn toistamaan tämän joka syksy koko urani aikana, niin luulen, että minulla on sauma heittää pitkälle. Ainakin toivon niin!


Talvi SM-kisat, Kaustisella, järjestetään 18.2! Enää 15 päivää! Olisi ihan kivaa onnistua!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti