Sivut

maanantai 6. kesäkuuta 2022

Mihin se nuoriso jäi?

 Hallitseva Kalevan Malja voittaja Tampereen Pyrintö järjesti viime viikolla kesän toisen Motonet GP osakilpailun. Paikalla oli noin parisen sataa urheilijaa ja villin arvioni mukaan reilut sata toimitsijaa. Keli oli kohdillaan ja järjestelyt sujuivat mallikkaasti.

Ilmassa oli suuren urheilujuhlan tuntua. Harmi vaan, että lähes kukaan ei ollut näkemässä sitä…



Kuva on otettu kilpailun alkamishetkellä, jolloin katsomossa oli runsaasti tilaa. Illan mittaan tuli muutama katsoja lisää, mutta Ratinan stadion 16800 tuolia oli kuitenkin hitusen ylimitoitettu määrä muutamalle sadalle yleisurheilufanille.

Asiaan kuuluu myös se, että järjestäjä jakoi jokaiselle urheilijalle kaksi ilmaislippua urheilijapassin lisäksi (yleensä niitä jaetaan ainoastaan yksi), minkä vuoksi pahoin pelkään, että myytyjen lippujen määrää voidaan laskea kymmenissä.

Motonet GP pyörii nyt viidettä kesää. Vanha ja tuttu Eliittikisat brändi kuopattiin, koska haluttiin parantaa lajimme suosiota! Pikkuhiljaa olisi mielestäni ihan paikallaan pohtia, kuinka hyvin tässä onnistuttiin.



Viisi vuottasitten tehtiin suuria uudistuksia, jotka olisivat pitäneet herättää uusien nuorten katsojien mielenkiinnon. Lahden avauskilpailussa oli silmämääräisesti parisen tuhatta katsojaa ja Tampereella tosiaan ehkä muutama kymmentä maksavaa katsojaa ilmaislippujen lisäksi. Kummassakaan osakilpailussa en ainakaan itse huomannut nuorison ryntäystä katsomoihin!

Olen itse kilpaillut sekä Eliittikisoissa, että Motonet GP-kisoissa ja rehellisesti en löydä eroja näiden kahden välillä. Urheilijalle kokemus on ainakin ollut lähes samanlainen. Paikkakunnatkin ovat lähes samat pienellä vuosittaisella vaihtelulla. Viime vuonna toki lanseerattiin ”suosikkiurheilija” äänestys parantaakseen interaktiivisuutta, mutta muuten tämä viisi vuotta sitten tehty brändiuudistus kiteytynee siihen, että joku graafikko pääsi laskuttamaan urheiluliittoa uuden (ihan nätin) logon tekemisestä.

Olen ehkä siinä mielessä erilainen entinen nuori, että jos joku sanoo vuonna 2018 tekevänsä muutoksia, jotka kiinnostavat nuoria, niin toivoisin näkeväni niitä kiinnostuneita nuoria katsomossa vuonna 2022. Muutenhan meidän on todettava, että uudistus ei perustunut mihinkään muuhun, kuin Jarmo Mäkelän mututuntumaan. Ja sehän olisi varsin ikävää.

Yleisurheilulla on toki vielä ihan kelvollisia yleisötapahtumia, vaikka nekin saattavat olla hiipumaan päin. Kalevan Kisat ja Ruotsi Ottelu ovat vieläkin ainutlaatuisen suosittuja tapahtumia jopa kansainvälisessä vertailussa. Myös Paavo Nurmi Games myynee tänäkin vuonna ihan mukavasti lippuja.

Motonet GP sarjassakin on paikkakuntia missä lippuja käy kaupaksi, mutta kuten Tampereella nähtiin, niin tämä ei ole itsestäänselvyys. Koko sarjan imagon ja vetovoiman parantaminen tekisi mielestäni ihan hyvää lajillemme.

Ja tämä on se hetki, kun tämä teksti lässähtää kasaan. Olen periaatteessa sitä mieltä, että kritiikkiä ei pidä antaa, jos ei pysty kertomaan korjausehdotuksia. Ja minä en rehellisesti tiedä miten ihmisiä saisi kiinnostumaan yleisurheilusta, jos tämä nykyinen konsepti ei sytytä.

Moni urheilutapahtuma hakee usein suosiota keskittymällä kaikkeen muuhun paitsi itse urheiluun. On musiikkiesityksiä, suljettuja liigoja, keinotekoisia Netflix sarjoja ja muovisia väkisin keksittyjä vastakkain asetteluja. Itse en syty tällaisesta, vaikka se ilmeisesti toimiikin. Haluaisin, että jengi oikeasti kiinnostuisi yleisurheilusta. En tosin tiedä, miten tämän tekisi.

Omalta osaltani voisin toki 55 metrin sijasta alkaa heittämään 85 metriä. Kyllähän ME metsästys sytyttäisi yleisöä paljon enemmän, kuin nipin napin nurmikolle asti heittäminen… Haluan siis lopuksi pyytää anteeksi kilpailujärjestäjiltä ja yleisöltä, että en ollut tätä parempi tällä kertaa…

Omasta alisuorittamisesta huolimatta jään toki yleisesti pohtimaan sitä, että saavutettiinko sitä mitä lähdettiin hakemaan brändimuutoksella ja voisko tätä kilpailusarjaa toteuttaa vielä paremmin.

Kilpailen seuraavan kerran huomenna (7.6) Turussa.

Tavoitteena heittää vähintään 56 metriä!

Voit seurata meikäläisen touhuja Instagramissa ja Twitterissä.

Eteenpäin!

---

YHTEISTYÖSSÄ:

Kolarikorjaamo Oy Auto Ljungqvist Bil Ab

funraise.fi

Tim-Nordic Oy

Köklax Tandläkare

Lill-Breds - Bärgård & Café

RMV-Korut Oy

---

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti